Keuzeherziening mogelijk voor youngtimers die vanaf 1 januari 2027 niet meer kwalificeren
De Kennisgroep van de Belastingdienst heeft kenbaar gemaakt dat ondernemers met een youngtimer die met ingang van 1 januari 2027 niet meer kwalificeert als zodanig hun keuze, onder voorwaarden, mogen herzien.
Voor youngtimers die mede gebruikt mogen worden voor privédoeleinden en thans 16 jaar of ouder zijn, geldt nu nog een bijtelling van 35% van de waarde in het economisch verkeer. Met ingang van 1 januari 2027 wordt de bijtelling voor het privégebruik echter gebaseerd op 22% van de oorspronkelijke (veel hogere) cataloguswaarde, tenzij de youngtimer op dat moment al 25 jaar of ouder is. Deze aanpassing vloeit voort uit het Belastingplan 2026.
De Kennisgroep van de Belastingdienst is van mening dat deze wetswijziging een bijzondere omstandigheid kan vormen waardoor een ondernemer zijn eerdere keuze voor ondernemingsvermogen ten aanzien van de youngtimer kan herzien. Wel is voor deze heretikettering vereist dat de ondernemer in kwestie aannemelijk maakt dat hij in het jaar van aanschaf van de youngtimer een andere keuze had gemaakt als de thans doorgevoerde wetswijziging al van kracht was geweest. Als de ondernemer dit aannemelijk kan maken, dan mag hij per 1 januari 2027 de auto overbrengen naar het privévermogen. Uiteraard zal bij deze keuzeherziening afgerekend moeten worden over de eventuele (positieve of negatieve) stille reserves die in de youngtimer zitten. Het is dan ook raadzaam de waarde van de youngtimer op dat moment juist vast te stellen, bijvoorbeeld middels een taxatie. Opgemerkt wordt nog dat de keuzeherziening alleen geldt voor de inkomstenbelasting en niet voor de omzetbelasting.




